Bloggen

Udmalkning

Når du ammer kommer du måske ud for, at der vil være tidspunkter, hvor du skal steder hen, hvor dit barn ikke skal med eller trænger til at hvile og far kommer på banen. Derfor kan det være godt at malke ud så dit barn stadig får din modermælk, når du ikke er i nærheden. Uanset om du bruger hånden eller en pumpe til udmalkning er det bedst, at du får mælken til at løbe inden du går i gang. Det kan gøres ved at massere brysterne og sørge for varme både på brysterne og resten af kroppen – brug evt. en varmepude eller tag et varmt brusebad først.

  • Jeg anbefaler Medela’s elektriske brystpumpe, da den efterligner barnets sutterytme og så kan du selv styre vakuumniveauet, så det bliver så behageligt for dig som muligt. Den er I den dyre ende, men absolut alle penge værd, hvis du skal pumpe ud flere gange I løbet af ammeperioden.
  • Det er vigtigt, at du er varm på hele kroppen.
  • Du skal være et sted, hvor du kan slappe helt af og være uforstyrret.
  • Malk ud over en længere periode, hvis du fx skal være væk fra barnet i mange timer.
  • Malk ud i små doser, så du ikke forstyrrer din naturlige mælkeproduktion alt for meget. Husk udbud/efterspørgsel princippet mellem mælkeproduktionen og dit barns behov.

Modermælkens holdbarhed

  • 3 døgn bagerst I køleskabet ved max. 5 grader.
  • 6 måneder I frys ved minus 18 grader.

Opbevaring og opvarmning

Husk god håndhygiejne!

  • Skold altid beholderen med kogende vand.
  • Mælken skal sætte i køleskabet straks efter udmalkningen. Skal den fryses skal det gøres inden for 24 timer efter den er sat på køl.
  • Optøet mælk må aldrig fryses igen.
  • Lad mælken tø op ved stuetemperatur eller I køleskabet. Kan holde sig i køleskabet 24 timer når den tages op fra frys.
  • Modermælk må opvarmes ved højst 37 grader – kommer temperaturen over 60 grader ødelægges mælken og bør kasseres.
  • Modermælken må kun opvarmes en enkel gang.
  • Tjek altid mælkens temperatur på indersiden af håndleddet inden det gives til barnet, for at sikre det ikke er for varmt.

Kilde: Sundhedsstyrelsens anbefalinger.